Kodeklubben Sandefjord

Vi holder til på Ranvik ungdomsskole, Haukeveien 11 i Sandefjord.

Tidspunkt: mandager klokken 17.00 – 19.00 og målgruppen er i fra 11 år og oppover. Yngre kan også prøve seg.

Møt opp og prøv, eller tips en ungdom! 

Aktiviteter:

Robot: Vi har kjøpt inn Edison roboter med tilleggspakker. Det betyr at vi kan bygge fantasifulle kreasjoner som så kan programmeres. Eller vi kan følge en oppskrift og endre den etterpå.

Kodeklubben disponerer egne laptop maskiner, donert av en lokal bedrift som liker å oppgradere.

Målet vårt er at ungdommer skal lære seg å bruke datamaskin som et verktøy, skape noe, ikke bare forbruke.

Andre ting vi gjør og har gjort:

  • programmering i Scratch
  • programmere Micro:bits
  • Raspberry Pi

Vi bruker oppgavesidene til Kidsa Koder.

Vi har vært med på Retrospillmessen 2017 og 2018.

Hvis du er interessert i å bidra som frivillig, så ta kontakt med Terje.

Ta kontakt på FB-chatten!


Historikk:

Vi startet kodeklubb høsten 2013 og holdt på til påske 2014. Dette var et prøveprosjekt og vi endte opp med en fritidsklubb hver onsdag i to timer. Så fikk vi en pause frem til 2016, da vi startet opp igjen.

 

n00b.no

n00b.no har støttet oss med roboter.

Rabattkoden KKSAND5 gir dere 5% rabatt på alt av micro:bit og tilbehør til micro:bit i nettbutikken!

Siste nytt fra kodeklubben:

  • Nytt sted for kodeklubben!

    Vi har flyttet til Ranvik ungdomsskole. Der har de lokaler som står ledige på kveldstid, så det var ikke vanskelig å få plass.
    Aktivitetene nå består mye i å pakke frem utstyret etter at vi har flyttet. For å ta en oppsummering av tilbudet:

    • Vi har laptop – pcer, donert fra næringslivet. Disse er gode nok til å drive med programmering, men ikke de mest heftige spillene. Det lånes ut maskiner til deltakerne, men det er også mulig å ta med sin egen. De fleste låner. Maskinene kjører Windows 7.
    • Raspberry pi er en liten datamaskin som kan brukes til mange prosjekter. Den er en fullverdig linuxmaskin, tilkoblet tastatur og skjerm, eller den kan være en retrospillmaskin med spillkontroller. Vi holder på å lage en kasse som skal bli til en arkademaskin, med en Raspberry pi inni.
    • Micro:bit er en enda mindre datamaskin som er programmerbar, og kan brukes i ulike prosjekter.
    • Bitbot er en robotbil som programmeres og styres av en Micro:bit.
    • Edison er en liten robotbil som programmeres på mange ulike måter. Denne er fortsatt på prøvestadiet.
    • Scratch er et programmeringsspråk som er lett å begynne med, men har veldig mange muligheter.

    Minst like viktig som å drive med data er det sosiale, og muligheten til å kommandere ting til å gjøre som vi vil. Det skjer ikke så ofte alltid.

  • Nytt kodeår, nye muligheter!

    Mandag 28. august 2017 – Første kodeklubb.

    Vi startet opp med å rigge i stand rommet vi skal bruke i år.

    En gruppe begynte å sette i stand en pc av løse deler. Denne skal vi jobbe mer med neste gang.

    Vi skal også i gang med å prototype litegrann med Raspberry Pi og lignende.

    Naper’n fortjener også et eget spill.

  • Micro:bits – en liten luring som krever litt ekstra

    Vi fikk fem micro:bits til kodeklubben. Disse har nå fått egen batteripakke, og flere micro-usb-kabler er bestilt.
    Maskinene er utrolig enkle å komme i gang med. Vi laget noen versjoner av stein, saks papir, en laget en terning, en annen laget en spå»kule»… Det går an å få micro:bitsene til å kommunisere. Går det også an å lage multiplayerspill?

    Time will show.

  • Den andre kodeklubbkvelden.

    Kodeklubbkveld nummer 2.Denne gangen var det ni kodere på plass. Terje tok med en micro:bit som en heldig koder fikk prøve seg på. Den lille greia har potensiale! Håper vi kan få tak i flere slike. Må finne ut hvordan man importerer…

    Ellers drev de fleste med fortsettelsen fra sist gang med Scratch.

    Neste gang må vi komme med en utfordring. De fleste klarer nå å lage ganske tøffe ting. På tide å konkurrere litt, kanskje…?

  • Første Klubbkveld gjennomført!

    Det var 15 ungdommer samlet i Sandefjord en fuktig mandagskveld. Første kodeklubbkveld oppnådde å teste utstyret, ja stresstest er vel egentlig ordet.

    Vi hadde 15 maskiner i sving, og nettverket kjempet for å holde tritt med oss og en gjeng andre ungdommer som sikkert var logget på med mobilen og så videre. Neste gang skal vi prøve å sette opp et eget trådløst nett, eventuelt benytte kabel.

    Nyttig erfaring for mange, og veldig deilig å være i gang.

    Aktivitet for de fleste: Flaksefugl.

  • Nå nærmer det seg!

    Lokalene blir ordnet. PCer blir klargjort. Vi er snart i gang med Kodeklubben Sandefjord – igjen.

    I samarbeide med Napern 1916 åpner vi dørene for Kodeklubben Sandefjord for ungdom i alderen 13 til 18 år. Dette er målgruppa på Napergården, men hvis noen eldre vil være med som instruktører, så ta gjerne kontakt.

    Vi vil starte opp med Scratch fra starten av, slik at alle skal få en kjapp start.

    Sjekk gjerne ut sidene til Scartch på htttp://scratch.mit.edu/

    Deltakere trenger ikke å ta med egen PC, vi har fått noen avlagte laptoper fra en stor malingfabrikk i byen.

    I starten har vi plass til 15 deltakere, maks antall blir ca 20.

Kontaktpersoner

Navn: Terje Rove Pettersen
E-post: teryeah@gmail.com

Finn oss her