Kodeklubben Sætre

Liker du Data?

Bli med og lag ditt eget kule spill og gøyale animasjoner. Kodeklubben er åpen for alle fra 5. til 10. klasse.

Medlemskapet er gratis og møtene holdes partallsuker annenhver mandag fra 17:30 til 19:30 (unntatt noen skoleferier).

Her lærer du å lage egne dataprogrammer på en enkel og morsom måte.

Første klasse: Her lærer vi en gøyal måte å programmere på, ved å bruke et verktøy som heter Scratch. Det gjør ikke noe om du er nybegynner. Vi har noen gøyale spill dere skal lage ferdig før dere kan begynne i andre klasse. Etter jul lærer vi å programmere fysiske dingser (med micro:bit) som rører på seg, snakker og blinker.

Andre klasse: Dette nivået er for de mer avanserte. Det er her vi introduserer programmering i tekstbaserte språk som C# (Uttales «si sharp»). Vi begynner å utforske en spillmotor som heter Unity, og lager enkle 3D-spill.

Kodeklubben startet opp første gang høsten 2016, og er fortsatt aktiv med rundt 30 barn.

Høsten 2018: Vi starter opp igjen med informasjonsmøte mandag 3.september kl 17:30.

meld fra på dette skjemaet om du vil være med

 

Siste nytt fra kodeklubben:

  • Andre klasse 2018

    Her kommer teminliste for andre klasse.

    Hold av helgen for Jota / Joti.

    3.9: Komme i gang med Unity
    17.9: Starte med oppgave: Rull-En-Ball
    1.10: Grunnkurs i C#
    15.10: Jobbe med oppgaven
    19.10-21.10: Jota & Joti 2018 (invitasjon sendt på Spond)
    29.10: Jobbe med oppgaven
    12.11: Jobbe med oppgaven
    26.11: Jobbe med oppgaven
    10.12: Gaming med oppgaven?

     

  • Terminliste høst 2018 (første klasse)

    Her kommer terminliste for første klasse høsten 2018.

    Vi kommer til å jobbe hovedsaklig med Scratch (https://scratch.mit.edu/) , og alle må opprette sin egen e-post-konto og sin egen Scratch-konto. Scratch fungerer like bra med PC og mac, men alle bør ha sin egen mus. Det er fryktelig knotete å jobbe med kun tastaturet og touchpad.

    Kom på informasjonsmøte og meld dere på dette skjemaet.

    3.9: Informasjonsmøte og oppstart med Scratch
    17.9: Straffespark
    1.10: Straffespark 2
    15.10: Labyrint
    19.10-21.10: Jota & Joti 2018, Høvik Skole, Lier (invitasjon sendt på Spond)
    29.10: Labyrint 2
    12.11: Jafsefisk 1
    26.11: Jafsefisk 2
    10.12: Jafsefisk 3

    Juleferie

  • Terminliste vinter 2018

    Velkommen tilbake fra juleferie!

    Vi fortsetter med oppgavene våre i Scratch og prøver å få så mange som mulig til å fullføre 1.klasse, slik at vi snart kan starte 2.klasse.

    Foreløpig terminliste er som følger:

    8/1: Straffespark (Thomas)
    22/1: Labyrint (Øystein)
    5/2: Flaksefugl (Inge)
    19/2: Snøballkrig (Thomas)
    5/3: Lunar Lander (Øystein)

    Mer info kommer senere.

  • Terminliste høst 2017

    Velkommen til spennende høst i Kodeklubben Sætre!

    I høst kommer vi til å fokusere på å lage små kule spill i Scratch. Hvis man synes det er vanskelig, kan man lage spillet enkelt. Hvis man synes det er lett, kan man gjøre spillet mer komplisert. Her er det utfordringer for alle 🙂

    Oppgavene ligger på kidsakoder med fine forklaringer, og vi er flere voksne som går gjennom nye ting hver gang og hjelper dere gjennom.

    4/9: Infomøte m/foreldre

    18/9: Straffespark (Øystein)

    2/10: Labyrint (Øystein)

    16/10: Flaksefugl (Thomas)

    20-22/10: Jota/Joti (Speiderarrangement på Høvik skole i Lier med overnatting og gøy med data)

    30/10: Snøballkrig (Inge)

    13/11: Lunar lander 1 (Øystein) – Kontrollere romskipet

    27/11: Lunar lander 2 (Thomas) – Krasje og lande pent

    11/12: Lunar lander superkveld (Inge) – Flere brett, poeng og godteri!

     

    Håper å se deg på kodeklubben!

  • Kodeklubben Sætre infomøte 4. september 2017

    Kodeklubben Sætre inviterer til infomøte for barn/ungdom med foreldre.

    Vi forteller litt om kodeklubben og noe av det morsomme opplegget vi har for de unge denne høsten. Dette er en unik mulighet for å lære å bruke datamaskinen til å skape nye ting selv i stedet for å bare se på Youtube og spille spill. Tenk så gøy det er når vennene dine spiller et spill du har laget selv 🙂 Med programmering er det bare din egen fantasi som setter begrensning på hva du kan gjøre. Alle verktøyene og oppgavene vi bruker ligger gratis på nettet.

    Tid: Mandag 4. september, kl 17:30-19:30

    Sted: Sætre ungdomsskole (Grytnes)

    Ta med: Laptop PC (ikke Mac eller iPad) som barnet kan bruke på kodeklubben.
    Vi hjelper dere i gang slik at de unge får egen epostadresse og egen brukerkonto på Scratch (https://scratch.mit.edu/).

    Vennlig hilsen

    Kodeklubben Sætre.

Kontaktpersoner

Navn: Øystein Krag
E-post: oysteinkrag@gmail.com
Telefon: 95135646
Rolle: Koordinator

Navn: Thomas Pettersen
E-post: thomas@skum.no
Rolle: Koordinator

Navn: Inge Moen
E-post: inge.moen@datametrix.no

Finn oss her