Foreningen for Lær Kidsa Koding

“Movements move, organizations organize!”

For å unngå byråkrati og oppmuntre til lokal frihet er Lær Kidsa Koding en bevegelse inspirert av verdinettverk og mer fremfor en tradisjonell organisasjon med hierarkiske organisasjonsledd. Det er utvilsomt en av suksessfaktorene våre, og vi har ingen planer om endre på det.

Foreningen for Lær Kidsa Koding er etablert å sikre at bevegelsen Lær Kidsa Koding kan fortsette å være mangfoldig og drevet fremover av forskjellige lokale intiativ og ildsjeler med motivasjon for formålet fremfor administrasjon, organisasjonsledd, årsmøter og paragrafer.  Foreningen håndterer oppgaver og behov som krever en juridisk enhet med organisasjonsnummer:

• Forvalte merkevarene (Lær Kidsa Koding, Kodeklubben og Kodetimen) og sikre kontroll med hvem som bruker dem i tråd med bevegelsens verdier
  • Håndtere personvernpolicy, databehandleravtaler, ol. Dette har blitt ytterligere aktualisert av GDPR/ny personvernlov.
  • Tilby fellestjenester som feks oppgavesider og påmelding til kodeklubber i tråd med relevant lovgivning
  • Inngå avtaler med og motta pengestøtte til bevegelsen fra stiftelser, organisasjoner, det offentlige og næringslivet
  • Være avtalepart for og samarbeidspartner for aktører som donerer programvare, tjenester og maskinvare
  • Være ansvarlig for ansatte og innleide i Lær Kidsa Koding

Helge Astad, Torgeir Waterhouse og Simen Sommerfeldt har etablert “Foreningen for Lær Kidsa Koding” med organisasjonsnummer 921 182 821 for dette formålet.

Støtteforeningens formål er beskrevet slik i Brønnøysundregisteret:

“Forvalte varemerker, fasilitere og bistå bevegelsen Lær Kidsa Koding og dens tilhørende aktiviteter og prosjekter både økonomisk og organisatorisk med å nå sine formål. Foreningen skal fasilitere og bistå Lær Kidsa Koding, Kodeklubben og Kodetimen i arbeidet for at barn og unge skal lære å forstå og beherske sin egen rolle i det  digitale samfunnet. Hjelpe de unge til å ikke bare bli brukere, men også skapere med teknologien som verktøy. I tillegg til å øke den allmenne forståelsen av informasjonsteknologi, bidra til rekrutteringen til IT relaterte yrker. Bidra til at alle unge i skolealder får mulighet til å lære programmering og bli kjent med informatikk som fag. Aktiviteter er organisert i Lær Kidsa Koding som håndterer administrasjon, nasjonale aktiviteter og tilrettelegging for  lokale arrangementer i regi av, det aktive leddet av foreningen, Kodeklubben. Kodeklubben består av lokale kodeklubber, typisk Kodeklubben [stedsnavn] som arrangerer koderelaterte aktiviteter for barn og ungdom.”