Carl A. Myrland

Er du ansatt i skolen, eller bare opptatt av skole og undervisning, og nysgjerrig på hvordan koding kan benyttes i undervisningen? Bli med på LKKs arbeidshelg – vi trenger alle gode krefter

22.  og 23. april skal vi jobbe med nettstedet, kommunikasjon, skolesatsning, politisk arbeid, kodeklubb-organisering og oversetting og mange andre ting. Vi kommer til å ha felles foredrag og underholdning og mat!

På Åvangen skole programmerer de med Arduino

Dersom du har jobbet litt med, eller har lyst å prøve, koding i skolen, har du kanskje savnet eller lurt på om det finnes oppgavesett som var tydelig tilpasset skolens kompetansemål? Eller du har lurt på hvordan koding kan benyttes som verktøy i kunst og håndverk, naturfag eller norsk? Kanskje har du hatt noen ideer til noe du har hatt lyst å prøve ut, men ikke helt klart å finne ut hvordan du skal angripe det?

Kom og bli med på LKKs arbeidshelg 22. og 23. april!

Lær Kidsa Koding er bygget på en solid mengde frivillig arbeid fra veldig mange mennesker over hele landet, og fra alle “walks of life”. Fra promotering av digital skaperglede på politisk nivå, til servering av boller og brus på en kodeklubb i det lokale grendahuset, drives LKK hver dag, hele året av mennesker som ønsker å utgjøre en forskjell for barn og unge.

I skolen er det stadig flere som begynner å implementere nye digitale verktøy i undervisningen, for eksempel dataspill og koding. På AKS/SFO har man begynt å ta i bruk koding som aktivitet for 4.-klassingene. Til og med barnehagene er i gang med å lære kidsa koding!

Og interessen er økende: fra 10000 deltakende elever under Kodetimen 2013, passerte vi 100000 deltakende elever under Kodetimen 2016! For å sørge for at denne veksten ikke bare blir et blaff, må vi intensivere arbeidet med å lage gode undervisningsopplegg for å ta i bruk koding som verktøy i fagene! Det finnes noen få kommersielle bidrag, men vi i LKK har tro på brukergenererte ressurser som er gratis å bruke, dele, kopiere og oversette til andre språk, for den som skulle ønske det!

Om du lurer på hvorfor vi er så opptatt av koding i skolen, kan du gjerne lese hva våre grunnleggere skriver om saken!

Gjennom felles innsats siden oppstarten i 2013, har vi klart å bygge opp en helt gratis ressursbank til bruk i kodeklubber, på skolen og SFO, som ligger fritt tilgjengelig på våre nettsider, oppgaver.kidsakoder.no. I tillegg arrangerer vi kurs og konferanser for alle som ønsker det i utdanningssektoren, for å spre kunnskap og interesse for koding som verktøy i skolen.

Likevel er vi ikke helt fornøyd med det vi har å tilby til skolene enda – vi mangler gode undervisningsopplegg og ressurser, som er forankret i læreplanens kompetansemål for bruk i skolen, i ressursbanken vår! Dette ønsker vi nå å adressere, slik at vi kan tilby ferdige undervisningsopplegg til oppstart av nytt skoleår til høsten.

Bilde: Tekna

 

LKK Arbeidshelg

Mye av det vi gjør i løpet av et år, blir staket ut i løpet av arbeidshelgen i april. Da møtes ildsjeler fra hele landet til noen intensive, men svært motiverende arbeidsøkter, der man blir enige om hva som skal gjøres – og mye av det vi i dag tilbyr er blitt produsert i løpet av, eller i kjølvannet av, disse arbeidshelgene de siste årene. Det sosiale er også viktig i LKK, og på kvelden er det tid for å koble av med litt mat, drikke og rikelig med latter!

Noen av målene med arbeidshelgen i år er nettopp å utforme oppgaver som er utviklet spesifikt for skolebruk, helt fra de aller yngste og oppover til ungdomsskole og vgs, og finne strategier for hvordan vi kan få et mer aktivt lærernettverk som kan bidra til, og få hjelp av, fellesskapet. Det er ingen krav til forkunnskaper, forpliktelser eller at man *må* ha produsert noe konkret i løpet av helgen – selv om det selvfølgelig er hyggelig å kunne vise frem et konkret produkt av det man har jobbet med!

Overbevist? Her har du en direktelink til påmelding!

Andre temaer under arbeidshelgen, er bl.a.:

  • Språknerd? Har du språksans og kan litt om programmering og IT? Da vil LKK gjerne ha hjelp av deg til oversettelse og til spåklig revidering av vårt materiell.
  • Kan du kommunikasjon? Er du god på å lage konsepter for nettsider eller til å utvikle dem? Er du flink til å skrive eller deske innhold? Er du en rev i sosiale medier?

Håper vi sees!

 

 

Stikkord: