Simen Sommerfeldt

Med alle popstjernene som forsvant, Brexit og Trump-seier var 2016 et traurig år på mange vis. Men dersom du som jeg synes vi bør Lære Kidsa Koding, kan du få noe oppmuntrende å lese på her: 2016 var et bra år for saken!

juleprofil

Før vi oppsummerer året..

Programmering i skolen? Vi merker at vi ikke får så mange spørsmål om hvorfor lenger, men fler om hva og hvordan. Bør vi gjøre som i England – og tenke mer i retning Informatikk? Da er jo koding bare et element.

Informatikk er en hel gruppe av fagdisipliner, deriblant Algoritmer, datamodellering, diskret matematikk, programmering (koding), metoder , kommunikasjon, sikkerhet, personvern, menneske-maskin interaksjon, abstraksjon, internett og samfunnsmessig påvirking. PUH!

Bør vi si oss fornøyd med at kidsa lærer litt koding og de som eventuelt er mer interessert kan lære seg informatikk senere? Les her om hva informatikk er og hvorfor det er bra for barna.

Og hvordan skal vi innføre det i skolen? Det bør gjøres på lærernes premisser, og folk fra bransjen må få hjelpe til i klasserommene.

Disse spørsmålene bør vi jobbe mer med i 2017. Vår strategi har hele tiden vært å skape så mye positiv drive rundt prosjektet at det må komme på den politiske dagsorden. Og det har vi klart!

Dette skjedde i 2016

Antall kodeklubber er mer enn doblet fra ca. 50 til over 100: Dette gjør at disse barna kan få lære å bli digitale skapere på en morsom måte. Og vi kan tilby en arena for barn med intellektuelle evner – et sted de kan føle mestring uansett om de er flinke med fotball eller med musikk.

Vi får høre at JENTEANDELEN øker i kodeklubbene. Dette kan bidra til bedre kjønnsbalanse i næringen på sikt, og vi håper trenden fortsetter.

Over 100.000 elever deltok på kodetimen: Dette betyr at nesten to hele årskull får en forsmak – og skoler har fått erfare hva koding i klasserommene innebærer.

150 skoler har kommet i gang med programmering som valgfag, og vi samarbeidet med IKT-Senteret og UDIR om både undervisningsopplegg og kursing: En viktig seier – og vi håper at flere skoler og flere klassetrinn følger på.

Oslo Kommune har startet opplæringen av ungdomsskole-elevene som skal lære de yngre koding på AKS: I 2017 skal ALLE 9-åringer få lov til å lære koding i AKS – selv om de ikke går der. Et viktig steg for Osloskolen og forbilde for resten av landet.

Vi ble første internasjonale partner med Micro:bit foundation, og fikk 1000 micro:bit som vi deler ut til lærere som går på kurs og til kodeklubber: Micro:bit er en superenkel måte å lære koding på som kan brukes i mange fag. BBC fikk sponsorer med på å dele ut 1 million micro:bit til engelske skolebarn. Vi ønsker å få til noe lignende i Norge – denne artikkelen om eventet havnet på topp-ti-lista over mest leste på digi.no.

Besøk fra BBC og micro:bit gaver fra Nordic Semiconductor!

Vi fikk støtte av universiteter og bedrifter slik at studenter kunne jobbe med å utvikle flere oppgavesett: Dette nyter både skoler og kodeklubber godt av. Og studentene fikk gjøre noe som er meningsfylt for utdannelsen deres.

Vi hadde en samling/arbeidshelg for hele landet i mai: Der fikk vi jobbet med politisk budskap, kodeklubb-veiledninger, nettstedet, materiell for skoler, etc. Dette sørget for god fremdrift i arbeidet vårt, og den suksessen skal vi gjenta.

Vi mottok NFA-prisen 2016, og ble nominert til MENSA-prisen: Anerkjennelse fra viktige aktører.

Vi har i samarbeid med UDIR, IKT-Senteret og TEKNA kurset mange hundre lærere slik at de kan starte med undervisning i klasserommene: Dette er en bra start på den nødvendige etterutdanningen av lærerne.

Vi har bidratt til eller holdt mange barnekonferanser rundt om: Javazone for kids, Hack4no, NDC Junior, Oslo skaperfestival, Jenter Koder, og nå i Bergen: Boosterkids. Slike events bringer voksne og barn sammmen og vi får ofte en oppblomstring av aktiviteter rett i etterkant.

Vi har hatt godt samarbeid med NRK: Først med konseptet rundt Kodeknekkerne, og et nystartet prosjekt som involverer micro:bit. Dette hører du garantert mer om i 2017… Her snakker vi kanskje om å nå ut til et helt årskull.

Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre har programfestet at de vil ha koding i skolen: En god start på en politisk plattform for å få innført koding i skolen. Og godt å tenkte på i valgåret 2017.

Etter å ha gjort en fantastisk innsats valgte prosjektleder Tjerand Silde å fortsette utdanningen, og vi fikk ansatt Herdis Moldøen som blir med på å løfte oss enda videre.

Herdis er vår nye prosjektleder!

Vi har mange å takke for dette

Først og fremst alle som gjør så mye. Og så sender vi en stor takk til vår hovedsponsor Samsung for at de spanderer prosjektlederstillingen for oss, og til Tekna for at de både støtter oss med penger og aktiviteter. Og så takker vi alle bedriftene, bibliotekene, universitetene og høyskolene rundt om som både bidrar til kodeklubber, læringsmateriell og skoler. Nordic Semiconductor har vært kjemperause og gitt 1000 micro:bit som vi deler ut til skoler og kodeklubber. Og så har vi hatt et fantastisk samarbeid med Senter for IKT i Utdanningen, IKT-Norge og Dataforeningen.

Dette brede engasjementet og alle de frivillige som bruker tiden sin, viser at vi har en viktig sak, og vi gleder oss til at det skal skje enda mer i 2017.