Bjørn Fjukstad

Mandag denne uka startet vi opp Kodeklubben i Tromsø. Tirsdag fikk vi også vært med Lær Kidsa Koding sitt Hangout!

Hangout med Lær Kidsa Koding og Kodeklubben i Tromsø

Hangout med Lær Kidsa Koding og Kodeklubben i Tromsø

Mandag og tirsdag var de første kodeklubbene for sesongen. Mandag var vi 6 barn og 4 voksne, ca. halvt om halvt med nye deltakere. Tirsdag var vi 8 barn og 3 voksene, ett nytt barn. De som hadde deltatt i vår fikk hive seg over ComputerCraft, mens de som var ny fikk starte med Scratch. Vi tok en kjapp demo av Scratch før vi ga ut oppgaver til barna. Når barna hadde fått oppgaveark, kunne vi starte med installasjon av ComputerCraft på maskinene til de som ville prøve seg på det. Heldigvis hadde noen allerede installert det, så de kunne gå rett på de første oppgavene. Installasjon av Minecraft/ComputerCraft på de andre maskinene tok noe tid, så dette er noe man bør ha prøvd seg på før man skal hjelpe barna. Utover klubben merket vi fort at det var flere av de nye som mye heller ville prøve ComputerCraft enn å jobbe med Scratch. Vi sa at det var greit, men at det kom til å være vanskelige oppgaver hvis man ikke har gjort Scratch-oppgavene. Barna så ikke ut til å bry seg veldig med dette, og kom kjapt i gang med å lage datamaskiner som åpnet dører etc. Noe vi oppdaget utover Kodeklubben på mandag, var at mange barn ble mer opptatt av å spille enn å gjøre oppgavene. Tirsdag klarte de aller fleste å holde seg fokusert helt til slutten. Det virket som alle var kjempefornøyd med å ha fått lært seg programmering i Minecraft, så dette tror vi de vil lære mer om. Vi viste også fram litt CodeCombat, som også kunne være et alternativ for de som liker spill.

Vi hadde noen utfordringer på kodeklubben, hvor den største var å få installert Minecraft og Computercraft. Dette tok nesten 45 min på en av maskinene på tirsdag. Heldigvis bør Computercraft nå være installert på de aller fleste maskinene Vitensenteret låner oss nå (Sjekk om det ligger en mods-mappe med ComputerCraft inne i %appdata%\.minecraft\). Et annet problem vi fikk var at noen av barna ikke hadde Minecraft-konto. Dette løste vi med å la dem bruke våre kontoer.

All-in-all noen oppstartsproblemer, men barna så ut til å kose seg! Nå gleder vi oss til flere ComputerCraft-oppgaver og håper at flere vil ta turen. Vi holder kodeklubb i Vitensenterets lokaler i Tromsø mandag til onsdag utover høsten, og alle er velkommen! Se Facebook-siden vår for mer informasjon.

Stikkord: