Hvorfor lære programmering med LearnToMod (LTM)?

Minecraft er gøy! Med LTM kan ungene lære å programmere med blokker så det er nesten like lett å lære som Scratch (bortsett fra at det er på engelsk). Programmene de lager kan de kjøre inne i Minecraft spillet. Programmene kan bygge fysiske ting inne i Minecraft og de kan forandre hvordan Minecraft oppfører seg (derfor kaller vi dem modder). Når du lager et program og ser hvordan du kan få noe til å skje i Minecraft så kan det være veldig motiverende. Det er mulig å starte enkelt og raskt få noe til å skje og det er mulig å lage avanserte programmer. 

Erfaringer fra Kodeklubben Oppegård

Vi holdt det første kurset med LTM ifjor høst og det var så populært at vi fikk 28 påmeldte som var ny rekord for oss. Med en lærer og en hjelpelærer ble det vanskelig å gi alle nok støtte så etter 2 ganger delte vi oss inn i to grupper, en for 9-11 år og en for 12-15 år. Vi holdt på i 1,5 time med hver gruppe og merket at det gikk veldig bra den første timen, men på slutten var det endel som mistet fokus. I år har vi derfor skaffet oss vår egen Minecraft server og opplegget er nå en time programmering og en halvtime spilling. I år er kurset så populært at vi har en gruppe med 30 på nybegynnerkurset hvorav 12 er 8 og 9 år gamle. Noen foreldre hjelper de minste, men vi skulle gjerne vært flere instruktører for å gi nok støtte til alle. Det er ofte ikke selve programmeringen som skaper problemer, men heller oppsettet og det å komme igang. Jeg har derfor laget et “Komme igang med Learntomod” dokument som har hjulpet endel (se vedlegg).

Forberedelser for deg som skal holde kurs med LTM

Det første du må gjøre er å få en lærer-konto hos LTM. Det får du ved å sende en epost til learntomod@thoughtstem.comog fortelle at du er lærer ved en kodeklubb og gjerne vil ha en lærerkonto hos dem. Du får deretter en epost tilbake hvor de ber deg svare på noen spørsmål. Denne eposten har en lenke til en “helpdesk ticket”, følg denne lenken og svar på spørsmålene i helpdesk-systemet (ikke svar direkte på eposten). Når du har fått en lærerkonto får du også litt info fra dem om hvordan du kan bruke LTM i undervisningen.

Når du har fått en lærerkonto logger du deg inn og trykker på det store grønne feltet øverst til venstre for å koble Minecraft kontoen din til LTM. Deretter går du inn i Minecraft og legger til LTM serveren under multiplayer, server adressen er:play.learntomod.com

For å bli kjent med systemet foreslår jeg at du gjør noen oppgaver. Velg Learn > Do Badges > Skills and Drills (Using the old Simulator). Under kategorien Learning to Program finnes det over 200 oppgaver under 10 kategorier. Jeg foreslår at du gjør minst en oppgave i hver kategori. Du blir litt kjent med mulighetene og kan nå bestemme deg for om du vil bruke noen av oppgavene i undervisningen. Den første gangen jeg holdt kurs brukte jeg endel av oppgavene og vi hadde en konkurranse om hvem som klarte å få flest “badges” i løpet av en klassetime. Det fungerte sånn passe og jeg har nå gått bort fra å bruke disse oppgavene. Fordelen med dem er at ungene kan jobbe i sitt eget tempo og at de blir drillet i endel nyttige konsepter. Ulempene er at de er litt kjedelige og repetitive samt at de er litt vanskelige å få løst for de yngste siden de krever at alt må gjøres nøyaktig som oppgaven sier.

Gjennomføring av kurs

Jeg foreslår at du bruker “Komme igang med Learntomod” dokumentet på den første kursdagen, eller sender det ut på forhånd og ber alle om å ha fulgt det før de kommer på kurset. Du må legge inn din klassekode i dokumentet øverst på side 3.

Når du holder kurs råder jeg deg til å ha 2 nettleser instanser åpne og logge på LTM i begge. Den ene bruker du til å holde klassen sin Minecraft tilgang åpen, når timen starter går du til Learn > View Classes > Velg klassen og trykk knappen “Open Server Access”. Det kommer da opp et pop-up vindu som sørger for å holde klassen aktiv i så lang tid som du har fått tildelt (vanligvis inntil 2 timer). Dette pop-up vinduet må du ikke lukke så lenge undervisningen pågår. I den andre nettleser instansen utfører du undervisningen din (ikke gjør det bare i en egen tab siden du da risikerer å stoppe pop-up vinduet fra å holde serveren åpen).

Hvis du vil så kan du bruke en oppgave som jeg har laget et detaljert opplegg for som første oppgave på kurset. Se dokumentet “LTM 01 – Bygge en Kube” som er vedlagt. Denne oppgaven brukte vi to kurskvelder på.

Hvis du vil få ideer til andre oppgaver så kan du se noen av mine modder som jeg har gjort “public” ved å søke etter mods og skrive kk i søkefeltet. Moddene som starter med kk i navnet har jeg laget ifm. kodeklubben så de bruker norske navn på variabler o.l.

Ellers er det bare å sende meg en epost (paul.solheim@gmail.com) hvis du har noen spørsmål. Lykke til med Minecraft-modding i Kodeklubben din!

For å lære mer:

Vedlegg: