Kodetimen er en skoletime med programmering, ferdig tilrettelagt for elever på alle klassetrinn. Det er gøy og motiverende, og elevene ser at de kan lære å mestre datamaskinen som et kreativt verktøy. Kodetimen er en stor dugnad hvor vi hjelper til med å bringe Norge inn i det 21. århundre! 

Kodetimen logo 300 dpi - darija

“Alle barn bør lære å programmere en datamaskin … fordi det lærer deg å tenke . ” – Steve Jobs

Vi har mange gode minner fra tidligere Kodetimen og annen kodeklubbaktivitet, og vi kan anbefale dere å sjekke ut

Forberedelse til Kodetimen

Det er mange enkle grep som kan bli gjort før Kodetimen skal gjennomføres i klasserommet, både i forhold til promotering, testing og tilrettelegging. Her følger svar på de vanligste spørsmålene vi får ved gjennomføring.

Hvordan gjennomfører jeg Kodetimen?

Veiledening"

Veiledning som du kan skrive ut

Dere finner alle undervisningsoppleggene på kidsakoder.no/kodetimen/oppgaver. Her kan dere gå inn på forhånd og velge hvilke prosjekter dere ønsker å gjennomføre med elevene. Vi har laget sett med oppgaver som anbefales til hvert klassetrinn, som en veiledning, slik at det skal være lettere for dere å finne et passende opplegg. Alt som trengs er å vise elevene hvordan de kommer igang, også jobber de med det selvstendig eller i grupper resten av timen. Verre er det ikke! Ingen tidligere erfaring er nødvendig, men det anbefales sterkt at læreren går gjennom opplegget selv i forkant. Du kan til og med arrangere Kodetimen som en faddertime!

Hvilket utstyr trenger jeg?

Alt som trengs er nettbrett eller vanlige datamaskiner, både stasjonær og bærbar funker fint. Noen opplegg fungerer til og med fint på mobiltelefoner. Dersom dere har få datamaskiner så kan elevene jobbe to og to, eller at klassene bytter på å bruke datarommet på skolen for å gjennomføre Kodetimen. Det er viktig at alle har tilgang til Internett for å gjennomføre Kodetimen, men om dette er et problem så kan dere kan gjennomføre noen av oppleggene som ikke krever elektronisk utstyr. Har dere lav båndbredde? Om det skal vises videoer kan det være lurt å vise dem på en projektor, slik at ikke alle elever trenger å laste den ned selv.

Kan jeg få hjelp utenfra?

Kodetimen er enkel å gjennomføre, og lærere klarer det fint uten forkunnskaper om programmering. Dersom dere allikevel skulle ønske å få hjelp til å gjennomføre Kodetimen så kan det være lurt å høre om foreldre har lyst til å bidra med gjennomføringen. Lokale bedrifter og organisasjoner er ofte positive til å bidra, både med veiledere til gjennomføring og sponsing av t-skjorter og annet grafisk materiell. Sjekk om du har en kodeklubb i nærheten av din skole på kidsakoder.no/kodeklubb.

Finnes det ferdige ressurser utenom?

Videoer, veiledninger, brosjyrer, design til t-skjorter, diplomer og annet grafisk materiell kan dere finne på kidsakoder.no/ressurser.

Hvordan kan jeg promotere Kodetimen?

Lokalaviser viser ofte stor entusiasme med å dekke Kodetimen, og vi oppfordrer alle skoler til å invitere presse til besøk under gjennomføringen. Både i 2013 og i 2014 fikk vi stor oppmerksomhet rundt om i hele landet. Vi setter også stor pris på om du har lyst til å skrive et innlegg på kidsakoder.no/nyheter og forteller om dine erfaringer fra Kodetimen og deler bilder med oss. Bruk Twitter aktivt og tag @kidsakoder og bruk hasjtaggen #kodetimen, samt tag Lær Kidsa Koding på facebook.

Få også med deg dine kolleger på skolen til å melde på sine klasser, prat med rektor om å gjennomføre det på hele skolen, prat med oppvekstkomiteen om å gjennomføre Kodetimen i hele kommunen! Skriv det gjerne på skolens hjemmesider, på It’sLearning/Fronter/GoogleEdu og send skriv til foreldre.

Har dere noen instruksjonsvideoer jeg kan vise til elevene mine?

Vi har mange videoer som dere kan se, både som motivasjon og som faglig input.

Hva gjør jeg dersom elevene mine står fast på en oppgave?

Det er helt vanlig for programmerere å gjøre feil og stå fast. Det er slik vi lærer!

  • Si: «Heller tre enn meg !» Spør tre klassekamerater. Hvis de ikke har svaret, kan de spørre læreren
  • Oppmuntre eleven og gi positiv tilbakemelding: «Du klarer deg fint, så fortsett å prøve.»
  • Be dem ta ett skritt tilbake: «Hvordan så det ut da det fungerte sist? Kan du gjenskape situasjonen og forsøke igjen derfra?»
  • Det er greit å svare: «Jeg vet ikke . La oss finne ut av dette sammen «. Hvis du ikke finner ut av det, kan du bruke dette som et godt eksempel for klassen: «Teknologien fungerer ikke alltid slik vi ønsker » Og: «Det er som å lære et nytt språk, det er ikke alltid lett de første gangene vi prøver»

Hva med de elevene som er tidlig ferdig?

De raskeste elevene kan kikke på listen over undervisningsopplegg, og prøve et annet. Alternativt kan du spørre dem om de kan hjelpe de som ikke har kommet så langt.

Kan jeg og klassen min programmere i skoletimene etter Kodetimen også?

Ja, selvfølgelig! Oppgavene våre er tilgjengelig hele året, og det er bare å gå inn og finne prosjekter som elevene dine kan gjennomføre på kidsakoder.no/koding. Vi har også samlet inn erfaringer fra lærere rundt om i hele landet som har tatt programmering inn i sine fag de siste to årene. Skolemateriellet vårt finner dere på kidsakoder.no/skole. Det er også mulig å samarbeide med den lokale kodeklubben, og oppfordre elevene til å starte der. Dere finner en oversikt over kodeklubbene på kidsakoder.no/kodeklubb.

Hvem kan jeg kontakte dersom jeg lurer på noe?

Dersom du har spørsmål så kan du kontakte oss på kodetimen@kidsakoder.no.